Într-o primă fază, poate fi, într-adevăr, derutant să „critici” o carte biografică. În cazul de față, nu poate fi contestată sub nicio formă povestea Malalei Yousafzai (activista pakistaneză în vârstă de 23 de ani, care susține, până în ziua de azi, educația pentru fete). În final e indicat să te referi strict la reinterpretarea evenimentelor, delivery-ul punctelor cheie. Citind varianta scrisă de Lisa Williamson, pentru copii, înaintea autobiografiei celebre I Am Malala, am putut urmări întreaga poveste mult mai ușor, tocmai datorită abordării animate, potrivită, de fapt, pentru orice categorie de vârstă.
O autobiografie scrisă la 16 ani este o provocare pe care nimeni n-ar trebui să o subestimeze. Căutând diverse recenzii scurte, am citit că destule persoane remarcă o anumită „incoerență” din partea Malalei, aceasta îmbinând adesea trăirile personale cu observații istorice și geografice. Nu sunt frecvente așa-zisele păreri negative, însă sunt de înțeles ambele instanțe, atât a tinerei Malala (care a demonstrat totuși, de nenumărate ori, că este o vorbitoare bună), cât și a cititorului (care nu caută altceva decât un fir cât mai logic al povestirii). În cartea Malala Yousafzai, Lisa Williamson reușește, în mod impresionant, să prezinte cronologic evenimentele semnificative (fără a da senzația că se abate în vreun fel) și să păstreze tonul însuflețit al activistei, în ciuda faptului că totul e povestit, evident, la persoana a III-a. În plus, pe fiecare pagină se află imagini asemănătoare cu comic strips, în care fie vorbesc personajele între ele, fie se adresează Malala direct cititorilor, confirmând vorbele autoarei sau adăugând propriile comentarii. Oricine care ar vedea pentru prima oară coperta cărții ar fi tentat să creadă că e un graphic novel cap-coadă, ceea ce nu e cazul – dar, din fericire, se regăsește „atmosfera” asigurată în general de benzile desenate.
Odată ce întâmplările Malalei sunt urmărite clar de cititori, este aproape imposibil ca aceștia să nu fie marcați de perseverența fetei, răbdarea sa într-un mediu plin de conflicte, interdicții și ideologii extreme, și miracolul supraviețuirii sale în fața talibanilor. Malala a continuat să reamintească de-a lungul anilor că este o fată ca oricare alta, cu aceeași dorință de a se educa într-o lume a zvonurilor și a unor credințe exagerate. Însă, oricât s-ar insista că îi plac pufuleții, că nu suportă să se trezească dimineața și că are preocupări obișnuite, mulți oameni (tinerii, în mod special) tot vor rămâne complet impresionați. Puțini supraviețuiesc unei împușcături în cap, compensează traume cu tărie (cultivată sau înnăscută, nu se știe) și sunt dispuși să lupte până la capăt. Cu toții am avea potențial, o înclinație către ceva, dar de cele mai multe ori tot depindem de niște cazuri excepționale, oameni cu un scop precis de la bun început, meniți să-și dedice viața unui mesaj de interes global și să-i motiveze pe alții să mai depună treptat câte un efort.
Având cartea Lisei Williamson alături, mulți dintre tinerii cititori o vor redeschide la nevoie, din diverse motive. O vor vedea pe Malala în anumite momente relatable, cu siguranță. Impactul cel mai mare va fi pentru fete, deși se poate spune că fiecare copil va prelua, de fapt, câte un mesaj diferit, specific background-ului din care provine. Suntem destule persoane care avem acces la educație, dar nu neapărat și la profesori dedicați cu totul slujbei lor. Tocmai aici se poate face o diferențiere între oameni, deoarece educația nu se va rezuma niciodată la o simplă instituție formală – numele prestigioase au ajuns de multe ori să fie de fațadă. În spatele intențiilor inițiale ale Malalei, mai există un obiectiv: indiferent de cultura din care provenim, avem cu toții dreptul de a fi bine informați și instruiți în detectarea problemelor. Inclusiv diferențierele de rasă și gen încep să devină din ce în ce mai triviale pe măsură ce oamenii primesc educația necesară, pe tot parcursul vieții lor, și își deschid mințile. Măcar sacrificiile și silința precum cele întâlnite la Malala să ne mai dea impulsul de a căuta și a instaura echilibru.
Comments
Post a Comment